Tenggelam ke dalam Dakwah

Dari blog sang petani yang pernah membawaku ke ladang-ladang. Sungguh banyak yang ku pelajari daripadanya...Petani-petani lain jua..moga Allah memberi rahmat pengorbanan kalian untuk full-time untuk bertani!...

Seorang da’i Islam agung, yang juga seorang yang dipujai oleh ahli sufi sepanjang zaman pernah mengungkapkan sifat-sifat seorang da’i sepatutnya:

sifat tajarrud kamil
dan tenggelam sepenuh dirinya ke dalam dakwah.
Da’i itu lupa dirinya.
Dia tidak nampak kecuali mad’unya.
Perkataannya hanya yang memberi kebaikan kepada mad’unya.

Dunia da’i adalah luas tanpa had,
tanpa perniagaan,
tiada keinginan sendiri
dan tiada mengejar pangkat.
Semua itu tiada dalam dunianya.
Yang ada di dalam dunia da’i itu hanyalah para mad’u yang didakwahinya.
Itulah perniagaannya, keseronokkannya dan pangkatnya.

“Dia seolah-olah manusia tanpa nafsu,
tanpa keinginan dan
tanpa keseronokan dunia.
Dia lupa makan minum dan pakaiannya.
Bahkan lupa dirinya sendiri kerana mengenangkan makhluk Allah S.W.T.
Di dalam hatinya tidak ada dirinya.
Yang ada hanyalah makhluk Allah S.W.T (yang menjadi mad’unya).
Apa yang dimintanya hanyalah perkara yang boleh membawa kebaikan kepada manusia
kerana dia telah menyerahkan dirinya kepada qada’ Allah S.W.T.”

(rujukan: buku oleh Syeikh Abdul Kadir al-Kailani (Al-Jailani), al-Fathu al-Rabbani, m.s. 7)


Aku? Ya...

Aku tidak sehebat mereka ...sangatlah jauh...aku pun tau aku bukan yang selalu diperhatikan petani-petani yang unggul..ya...bukan itu pun yang ku pinta...

Aku cuma mengharapkan aku jua dapat mentarbiyah hati ku..dan jika diizinkan Allah hati ini jua berjaya mentarbiyah hati-hati yang lain...Moga Allah selalu bersama ku..

Dunia masih berlingkar dengan ku...Aku bermohon kepada Allah moga lingkaran dunia itu terlerai dan menjadi jalan ..dan membawaku ke jalan akhirat. Mungkin aku lambat, tapi jauh di sudut hati ku..."moga ku jua mendapat 'short cut' ke jannahMu...
Tenggelamkanlah aku dalam 'celupan' Mu!

One Response so far.

  1. Anonymous says:

    petani ni ada dimaksudkan dgn indiv khusus? apa blog petani tu?

Leave a Reply

Salam semua.. Silakan memberi komen anda di HALAQAH BORNEO (HB).. Kami ucapkan Jazakumullah atas segala komen anda.. Moga ada manfaat bersama.. Sentiasa menuju Ridha illahi dalam setiap amal kita..