Aishah is The True Beauty

get from:
September 19, 2008 by ummusaif




Aisyah sentiasa membela hak-hak wanita. Beliau membantah sekiranya sesiapa berusaha untuk merendahkan martabat wanita.
Semasa beliau mendengar hadis yang menceritakan berkenaan anjing, keldai dan wanita boleh membatalkan wudhu’, dengan segera beliau bertanya, “Jadi, wanita itu sama statusnya dengan haiwan yang hina? Betapa buruknya saudara membandingkan kami dengan keldai dan anjing. Padahal, saya pernah berbaring seperti jenazah di hadapan Nabi Muhammad yang sedang bersembahyang.” Hadis riwayat Thayalisi.
Aisyah pernah berkata, “Semasa Nabi Muhammad sujud, beliau menyentuh kaki saya. Saya pun mengalihkan kaki saya, lalu beliau pun sujud.” Riwayat Abu Dawud.
Hadis ini adalah bantahan kepada ahli fikah yang menyatakan bersentuhan kulit isteri membatalkan wudhu’.
Aisyah juga berasa marah apabila mendengar hadis yang dikisahkan oleh Abu Hurairah yang Nabi Muhammad pernah berkata, “Petanda buruk (thiyarah) itu terletak pada 3 perkara iaitu wanita, haiwan dan tempat tinggal.”
Aisyah berkata, “Demi Tuhan yang menurunkan Quran kepada Muhammad, bukan seperti itu yang diucapkan oleh Nabi. Beliau hanya mengatakan orang Arab Jahiliah dahulu yakin petanda buruk itu ada pada 3 perkara.” Riwayat Ahmad.


Dipetik daripada buku Aisyah Ummul Mukminin- Keanggunan Sebenar (Aisyah: The True Beauty) oleh Sheikh Sulaiman An-Nadawi . Keluaran PTS 2008.

Saya memetik bahagian buku ini bukanlah untuk mengheret kita kepada perbincangan hukum fikah kerana saya tiada keahlian untuk itu. Tetapi saya ingin mengajak kita semua (lelaki dan perempuan) melihat bagaimana Aisyah memainkan peranannya.
Dia tidak hanya melihat kata-kata suaminya sebagai Hadis seorang Nabi, tetapi Aisyah memprosesnya untuk menyerlahkan ilmu, maruah, tingkah laku, dan sisi-sisi ‘biasa’ suaminya bernama Muhammad SAW. Bahawa dalam persoalan batal atau tidak batalnya wudhu’, Aisyah menonjolkan perwatakan suaminya yang mencium sang isteri sebelum bersolat.
Aisyah bukan hanya medium penyampai hadis Nabi SAW, tetapi beliau mendidik sahabat agar betul dalam memahami hadis-hadis Baginda SAW.
Sungguh, itulah watak seorang isteri dan ibu. Isteri Nabi dan Ibu sekalian mukminin…. Radhiyallahu ‘anha.

AISHAH BINTI ARSAD

ISTERI DAMBAAN PUTRA AZRYN AL-FATIH

Ana Uhibbuki Zaujati Lillah... :)

Leave a Reply

Salam semua.. Silakan memberi komen anda di HALAQAH BORNEO (HB).. Kami ucapkan Jazakumullah atas segala komen anda.. Moga ada manfaat bersama.. Sentiasa menuju Ridha illahi dalam setiap amal kita..