Robotkah KITA??? [CP]

Salam ikhwah wa akhwat... Ana sungguh terkesan dengan tulisan Sang Murabbi UQY @ Muntalaq... Ust Muntalaq selalu tulis artikel yang ringkas... tapi kesannya, Masya Allah sangat memberkas di jiwa-jiwa yang membacanya... Syukran Ust Muntalaq..

Bagi sesiapa yang nak kenal lebih rapat dgn Ust dan membaca setiap penulisan Ust Muntalaq @ UQY... Sila ke Blog Rasmi Ust Muntalaq di muntalaq.wordpress.com

Sekali lagi ana {Copy & Paste} @ [CP], untuk bacaan semua pembaca [HB]




Persoalannya Robotkah KITA???


---------------------------Artikel Asal---------------------

Antara realiti dan ideali… kita berdiri di tengah-tengah. kadangkala kita terlalu senget ke salah satu… so jaga-jaga elok kita kembali semula ke tengah-tengahnya…

Dalam dakwah juga begitu. Da’i adalah satu part dari manusia. Ia mempunyai perasaan dan naluri yang perlu di jagai. Naluri mad’u perlu di fahami oleh da’i. Naluri mutarabbi perlu di ambil kira oleh murabbi. Jika tidak, kita telah mengenepikan sunnatuLlah.

Ketika kita memasuki alam dan tangga baru, begitu juga. Kita mesti memahami naluri orang lain yang menjadi pasangan kita. Jika kita terlalu ideal, kita tidak akan kekal lama. Hubungan kita akan menjadi kasar, kering dan robot.


Adakah kita Manusia bertopengkan Robot???

@ Robot bertopengkan Manusia???


Sebagaimana kita tidak mahu hubungan, program, ukhuwwah dalam dakwah kita menjadi kering, kasar dan tidak disaluti oleh perasaan dan manusiawi, maka begitu juga hubungan kekeluargaan dan famili. Ia mesti memenuhi sifat yang sama… KERANA KITA ADALAH MANUSIA.

Ketika Nabi saw menangis bila kematian Ibrahim (anak baginda saw dari Mariah), sahabat bertanya dan pelik. Penjelasan Nabi saw mengajar para sahabat bahawa walaupun Baginda telah berada di maqam tinggi di sisi Allah, namum Baginda saw tetap juga seorang manusia.

Siapa yang membaca bagaimana Nabi saw di rumah bersama anak-anak, cucu dan isteri Baginda saw, nescaya akan dapat merasai betapa ‘manusia’nya ar-Rasul saw ini.

Oleh itu… kita harus mengerti bahawa hidup ini memang sepatutnya di penuhi dengan dakwah dan jihad sepanjang hayat, tahun, minggu, hari dan detik nadi…. TETAPI dalamasa sama da’i juga adalah manusia yang perlu mengisi ruang-ruang yang ada dalam dirinya sebagai manusia, suami, isteri, kawan, anak, ayah dll hubungan manusiawi….

Moga hidup akan menjadikan kita lebih matang dengan dakwah, dan bukannya menjadikan dakwah adalah satu bebanan dan tekanan umpama ikan yang hidup di luar air.


Ingatlah Kita sebenarnya Manusia!!!!

---------------------------------------------


Dipetik dari sumber: http://muntalaq.wordpress.com/

Di olah kembali oleh: Akhi Azrin Al-Fateh

Leave a Reply

Salam semua.. Silakan memberi komen anda di HALAQAH BORNEO (HB).. Kami ucapkan Jazakumullah atas segala komen anda.. Moga ada manfaat bersama.. Sentiasa menuju Ridha illahi dalam setiap amal kita..