Ada apa Dengan 8 Syawal?



Salam semua Pelawat Halaqah Borneo..

SubhanAllah, masa pantas berlalu.. Jadi rasanya ada apa dengan 8 Syawal Ni.. Bagi orang lain mungkin dah habis puasa sunat enam hari, mungkin juga sudah 8 hari beraya... tapi bagi diri ana ia bermakana...

jadi ada apa dengan 8 Syawal???

Baiklah, sebenarnya 8 Syawal amat bermakna buat ana dan juga isteri ana.. tak sangka, sudah ana sudah 2 tahun ana bernikah dengan Isteri ana Aishah Ababeel mengikut bulan Islam atau kalendar hijrah. Dah 2 tahun kami bersama dalam suka dan duka, pahit dan manis dalam mengharungi kehidupan berumahtangga. Lagi-lagi mengharungi kehidupan rumahtangga yang diberi amanah besar untuk memperbaiki Ummah dan melahirkan Generasi Quranic.

Ya Allah apa yang telah aku laksanakan selam dua tahu didalam bahtera pernikahan? adakah masjidku semakin Subur? Moga Allah semakin menambah cintanya kepada Ana dan Isteri.. Amin

Soal Zuriat???

Subhana Allah, maha suci Allah.. Ramai yang bertanya dengan ana, baik dari sisi ikhwah, mungkin juga akhwat disisi isteri ana, malah keluarga juga telah banyak bertanya..

Bila Lagi nak ada Baby?, Azrin bila lagi?

persoalan yang mencuit hati ana dan juga isteri ana.. bukan kami tak nak zuriat, tapi masih belum ada Rezeki dari Allah. Ana sangat yakin dengan Kurniaan dan kuasa Allah... Sebab ana dan isteri selalu berdoa untuk mendapat zuriat yang soleh dan solehah, mujahid wa mujahidah. Allah ajarkan doa dalam Al-Quran diantaranya:

ayat 74, surah Al-Furqan yang bermaksud:Dan orang orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa."


ayat 38, surah Ali-Imran yang bermaksud: “Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa.”


ayat 89, surah al-Anbiya yang bermaksud: “Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkau jua sebaik-baik yang mewarisi.”

Jadi Insya Allah, mudahan Allah memakbulkan doa kami dan memudahkan segala urusan kami untuk mendapatkan zuriat bakal pewaris Agama Allah ini.. Kadang-kadang kita belum dapat zuriat sebab dosa atau maksiat kita, atau juga kadang-kadang sebab kita belum cukup soleh untuk dapat zuriat yang soleh juga. Sebab ibu dan ayah akan mewariskan sifatnya kepada anaknya nanti.. Jadi ana dan isteri insya Allah dalam usaha memperbaiki diri agar jadi yang terbaik utk melahirkan zuriat yang terbaik. Ada hikmah dari dugaan Allah ini...



Alhamdulillah, banyak yang ana belajar sepanjang 2 tahun dari erti perkahwinan dan rumahtangga ni. belajar jadi matang, bertanggungjawab dan mengurus rumahtangga. Belajar jadi suami dan juga memperbaiki diri jadi suami yang soleh. Biasalah suami isteri mesti ada pahit dan manisnye, tapi apa yang penting kita perlu ambil ibrah dalam setiap peristiwa yang berlaku..Jadi barulah rumahtangga bahagia... Bagi yang belum bernikah, cepat2lah ye.. semoga kita kan lebih cepat matang...

Moga Pekahwinan yang dah 2 tahun ini akan bertambah barakah dan di redhai Allah.. Amin..



Sekian,
Akhi Azrin Al-Fateh

3 Responses so far.

  1. abu redha says:

    Mabruk Alaikum

    Dah dua tahun perkahwinan, moga menjadi semakin bertakwa dan matang dalam hidup

    Mudah mudahan juga Allah kurniakan 'rezeki' yang tak ternilai setelah menjalani ujian kesusahahan. Allah tidak akan sesekali membiarkan Hamba yang dikasihi-Nya, maka kerna itu Allah memotivasi kita di dalam Al Quran

    " Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, (ulang) sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan" Al-Insyirah" (Al Insyirah 94: 5,6)

    Dan tuhanmu berfirman "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan ku perkenankan bagimu.." (Mu'min 40: 60)

    Allah berjanji akan memakbulkan doa hamba-Nya dalam ayat tersebut, Janji itu jelas dan bersifat mutlak, hanya saja Allah tidak menfirmankan dengan kata-kata, 'menurut tuntutanmu', atau 'menurut waktu yang engkau kehendaki', atau menurut 'kehendakmu itu sendiri'

    Dalam hadits Rasutullah SAW bersabda

    "Tak seorang pun pendoa, melainkan ia berada di antara salah satu dari tiga kelompok ini: Kadang ia dipercepat sesuai dengan permintaannya, atau ditunda demi pahalanya, atau ia dihindarkan dari keburukan yang menimpanya(HR. Imam Ahmad dan AI-Hakim).

    Dalam hadits lain disebutkan, Doa di antara kalian bakal di ijabahi, sepanjang kalian tidak tergesa-gesa, (sampai akhirnya) seseorang mengatakan, Aku telah berdoa, tapi tidak diijabahi untukku. (HR. Bukhari-Muslim)

    Akhi,
    Mungkin ada baiknya ana kutip kata kata Ibnu A'bnu Athaillah as-Sakandari ketika dia mengingatkan kepada kita supaa JANGAN BERPUTUS ASA, ketika Allah menunda istijabah doa kita

    Kenapa?

    Karena nafsu manusia seringkali muncul ketika Allah menunda ijabah doa-doa kita. Dalam kondisi demikian kita seringkali berputus asa, dan merasa bahwa doa kita tidak dikabulkan. Sikap putus asa itu disebabkan karena manusia merasa bahwa apa yang dimintanya melalui doanya itu, akan benar-benar diterima oleh Allah tanpa dia sedari bahwa ijabah itu adalah Hak Allah bukan hak hamba. Dalam situasi keputusasaan itulah hamba Allah cenderung mengabaikan munajatnya sehingga ia kehilangan hudlur (hadir) bersama Allah.

    Jadi akhi yang ana cintai, jangan berputus asa berdoa dan berusaha. Doa ana sentiasa mengiringi antum Insya Allah

    Abu Redha

  2. tahniah akhi dah 2 tahun nikah. soal zuriat tu milik ALLAH, kita cuma mampu usaha dan doa. kadang ALLAH tangguhkan sebab DIA suka mendengar rintihan kita yang tidak pernah berputus asa kepada-NYA.

    kadang DIA tangguhkan kerana DIA lebih tahu bilakah masa yang paling sesuai mengurniakan zuriat itu pada kita. ramai juga ikhwah yang dah bertahun2 nikah baru dapat anak.

    antara syarat paling penting jangan putus asa. apabila seorang hamba putus asa dalam berdoa, peluang ALLAH mengabulkan dah berkurang kerana hamba tersebut yang tergesa-gesa.

  3. satu cerita yang boleh dibaca mengenai suami dan isteri darpad dakwatuna.com

    http://www.dakwatuna.com/2008/sepasang-suami-istri-teladan/

Leave a Reply

Salam semua.. Silakan memberi komen anda di HALAQAH BORNEO (HB).. Kami ucapkan Jazakumullah atas segala komen anda.. Moga ada manfaat bersama.. Sentiasa menuju Ridha illahi dalam setiap amal kita..