Mengadu-ngadu(2)

Salam Pembaca dan penziarah Halaqah Borneo...

.....sambungan......

aku masih adanya penyakit yang adakala menghambat utk ku berbuat itu dan ini…ingatlah kisah Nabi Ayyub yang menderita penyakit selama 18 tahun, maka Ayyub berdoa,

83. Dan (ingatlah kisah) Ayub, ketika ia menyeru Tuhannya: "(Ya Tuhanku), Sesungguhnya Aku Telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan yang Maha Penyayang di antara semua penyayang".

Lamanya Ayyub sakit sehingga menyebabkan orang benci menziarahinya..hanya 2 orang saudara dekatnya yang setia. Hurm…ketika aku sakit , tidak ada yang ziarah…alhmdlh suami masih ada menemani..ketika belum menikah hanya beberapa akhwat jua yang sanggup menjagaku…maka kisah Ayyub menjadi pengajaran buatku. Allah menjawab pengaduan Ayyub,

84. Maka kamipun memperkenankan seruannya itu, lalu kami lenyapkan penyakit yang ada padanya dan kami kembalikan keluarganya kepadanya, dan kami lipat gandakan bilangan mereka, sebagai suatu rahmat dari sisi kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah.

Isk…isk!..kita mengadu lagi dan aku mengadu lagi..ketika aku berada dalam kesempitan ruang..ruang hati..kusut dan gelap!...tak tahan! Dan marah!..argh….mengapa kita semua bersikap begini…kenapa masalah ku tak selesai2…huhu!

Kisahnya Yunus menjadi jawapan,

87. Dan (ingatlah kisah) Dzun Nun (Yunus), ketika ia pergi dalam keadaan marah, lalu ia menyangka bahwa kami tidak akan mempersempitnya (menyulitkannya), Maka ia menyeru dalam keadaan yang sangat gelap[967]: "Bahwa tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau, Sesungguhnya Aku adalah termasuk orang-orang yang zalim."
[967] yang dimaksud dengan keadaan yang sangat gelap ialah didalam perut ikan, di dalam laut dan di malam hari.
88. Maka kami Telah memperkenankan doanya dan menyelamatkannya dari pada kedukaan. dan Demikianlah kami selamatkan orang-orang yang beriman.

Aku sangat kepingin(berkehendakkan) zuriat…jangan biarkan kami berdua…tanpa pewaris yg soleh/solehah…bola-bola mata ku hangat..kerana bila ada yg bertanya mengenai zuriat,ia sangat menguji ketahanan air mataku dari mencurah!..ya Zakaria…moga ku tabah seperti mu…dan kurniaan Allah padamu jua menjadi harapan buat ku,

89. Dan (ingatlah kisah) Zakaria, tatkala ia menyeru Tuhannya: "Ya Tuhanku janganlah Engkau membiarkan Aku hidup seorang diri[968] dan Engkaulah waris yang paling Baik[969].
90. Maka kami memperkenankan doanya, dan kami anugerahkan kepada nya Yahya dan kami jadikan isterinya dapat mengandung. Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang selalu bersegera dalam (mengerjakan) perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada kami dengan harap dan cemas[970]. dan mereka adalah orang-orang yang khusyu' kepada kami.
968] Maksudnya: tidak mempunyai keturunan yang mewarisi
[969] Maksudnya: Andaikata Tuhan tidak mengabulkan doanya, yakni memberi keturunan, Zakaria menyerahkan dirinya kepada Tuhan, sebab Tuhan adalah waris yang paling baik.
[970] Maksudnya: mengharap agar dikabulkan Allah doanya dan khawatir akan azabnya.

Dan sebelum ke akhir kali, ku dan pasti yang lain bermohon moga kami bersatu dengan kesatuan yang benar..yang qiyadiya ikhlas dan rahmatan..bukan yang lari dari tribulasi dari jalan dakwah..membina pecahan-pecahan..dan jundi-jundinya orang2 yang khusyuk, awwabin, shabirin dan a'bidin.

86. Ya'qub menjawab: "Sesungguhnya hanyalah kepada Allah Aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku, dan Aku mengetahui dari Allah apa yang kamu tiada mengetahuinya."

Ya, Allah kami dijelaskan itu dan ini dan masih lagi dijelaskan…maka aku berdoa..moga niatnya adalah utk menyatu..bagi yang terpecah…utk menjernih bagi yang kabur…utk membersih bagi yang kotor…utk menguat bagi yang melemah..utk membaiki bagi yg tersilap..utk menyusun dan merancang bagi yang kekalutan..utk berbuat dengan benar bagi yang berbuat atas kepentingan bukan keranaNya.

33. Yusuf berkata: "Wahai Tuhanku, penjara lebih Aku sukai daripada memenuhi ajakan mereka kepadaku. dan jika tidak Engkau hindarkan daripadaku tipu daya mereka, tentu Aku akan cenderung untuk (memenuhi keinginan mereka) dan tentulah Aku termasuk orang-orang yang bodoh."

Mustafa masyhur berkata
"Sebenarnya memisahkan diri atau keluar dari shaf hanya akan merugikan pembelot. Jamaah akan tetap beruntung. Pembelotan akan membersihkan shaf dari orang-orang yang berwatak pemecah atau orang-orang yang tidak memelihara persatuan.
…Dengan pertolongan Allah, jemaah tetap berjalan dengan baik…dengan kita ataupun tanpa kita!Tidak perlulah kita bersedih dengan nasib shaf kita. Tetapi kita patut bersedih buat kita dan orang yang kita cintai..kerana…kita mendapatkan berkah dan kebaikan jemaah."

Hassan Al Banna mengatakan,
"Kalau anda tidak bersama dakwah, maka anda tidak akan bersama dengan selainnya, sedang dakwah kalaupun tidak dengan anda, ia akan bersama selain Anda, dan jika Anda berpaling, maka Allah pasti akan menggantikan anda dengan generasi baru yang tidak seperti Anda

Bagiku, kadang2 tidak mengetahui itu lebih baik..namun bila tidak tahu bagaimana utk buat pilihan..layakkah aku/kami yang membuat pilihan sedangkan aku sendiri bukan yang berhak..kesian! huhu..fitnah itu ada banyak macam namun setakat apa yg dijalani hidup sekarang fitnah ‘orang’ yang berilmu itu lebih dahsyat..takut dan khuatir..moga Allah mengampuni dosa kita..yang masih kurang amal nasihat! Yang memberi nasihat dan yang menerima nasihat!

Alhamdulilah ana (niatku pendek sahaja utk korbanku!...dekatkanlah aku padaMU) dan zauj dimurahkan rezeki utk berkorban tahun ini…it’s so miracle! Perasaan ku meronta2..sangat gembira!Aku tak dapat kediaman dunia kali ini, tapi aku yakin..dan jua zaujku..ia adalah tanamn di akhir kelak! Kita sedang menanam tanaman2 di kehidupan yang abadi!Korbankanlah perasaan duniawi!

Allahu Akbar!

2 Responses so far.

  1. CyberTaz says:

    T_T

    jawapn2 dalam Al-quran sgt menyentuh hati

    syukran

  2. abu redha says:

    subhanallah, jawapan yang sangat memberi inspirasi, syukran jazakillah, teruskan menulis kerana tidak sedikit yang mendapat manfaat dari pena mujahid wa mujahidah

    " Ya Allah Kau lebih mengetahui apa yang mereka telah korbankan untuk Jalan-Mu, ku mohon Kau perkenankan permintaan mereka, keluarkan mereka dari kesulitan yang mereka hadapi. Ya Allah, Janji-Mu benar, maha benar, dan Kau telah berjanji untuk membantu hamba-Mu yang berkorban kerana-Mu,maka Ya Allah bantulah saudaraku ini!..Hamba-Mu memohon..Amin..

Leave a Reply

Salam semua.. Silakan memberi komen anda di HALAQAH BORNEO (HB).. Kami ucapkan Jazakumullah atas segala komen anda.. Moga ada manfaat bersama.. Sentiasa menuju Ridha illahi dalam setiap amal kita..