Yah...Ayah...



Salam kepada Akhi wa ukhti yang selalu ziarah HB...Moga antum semua dalam keredhaan Allah..

Lama tak mempublish di sini...sorilah..sbb kursus ...
just nak share cerita2 di waktu kecil ku dengan ayah...
baru2 ni balik kampung..tp sekejap shj...sebelum balik aku peluk erat ayah dan cium kedua-dua belah pipi ayah...begitu jua ibuku...nampak sedih bila kami meninggalkan perkarangan rumah...tp aku tersenyum gelihati tengok abg kesayanganku memakai kopiah idaman..walaupun tak ori...nanti aishah belikan utk abang! syang abang! jom...ni nak cerita...flash back....aku kecik2 dulu gemuk dan gempal dan kemetot(pendek orang sarawak cerita) jangan imagine..ehe..ehe

***

Ketika aku berusia dalam 8 tahun…aku bertanya pada ayah..kataku pada ayah..”Yah, kenapa ada orang tak suka kita?”…Aku menunggu-nunggu kata-kata dari ayah..Ayah senyum dan geli hati..ayah jawab “Owh, sebab tak semua orang macam kita.” ..”Ermm..oh jadi kat dunia ni ada orang baik ada orang tak baik”..Ayahku ketawa kecil…”Jom..” ayah ajak berehat…ayah jarang berada di rumah sbb dia seorang buruh selalu tidur di hutan-hutan…Setiap kali kalau ayah balik…aku akan Tanya macam-macam…mesti ayahku pening melayan aku waktu ku kecil…ehe

***
“yah, meh aishah sapu tangan ayah dengan minyak ni …boleh lembut tangan” Aku menyapu minyak kelapa pada tangan ayah dengan bersungguh-sungguh..(masa tu aku tak kenal losyen lagi ehe)Tangan ayah sebenarnya dah banyak kesan kerja-kerja kasar dan mustahil pun nak jadi lembut..ehe.sebab kalau ayah genggam macam sukar nak tutup rapat…tapi aku terus sapu…macam sia-sia tp tak sebenarnyer...ayah biar jer

Ayah pun sisir rambutku dengan minyak kelapa..ayah cakap “anak perempuan ayah ni kena cantik dan kemas” Aku sangat gembira bila ayah dandankan…ayah sangat teliti.."Ok siap" ayah bagitau.."yey...boleh main"..aku lonjak gembira! "nanti ari sabtu kita gi library...tak sabar nak baca dan pinjam buku!..." "yer...sayang" ayah menjawab...library dan kedai buku adalah tpt kegemaranku dan ayah...(yer ker...)

Ayah terpaksa lah baca buku kanak-kanak sekali kalau temankan ku ke library...terima kasih ayah...

***
Satu ketika ada peristiwa berlaku pada ayah…orang yang ayah hormati membuat khianat…ayah sedih betul..aku nampak ayah menangis…Aku sedih sangat mengapa orang tu bersikap begitu..malahan ketika itu ayahku terlantar sakit dan tidak mampu bergerak…dia tak mampu nak mempertahankan kebenaran dia…orang itu ambil kesempatan pada ayah…

Ayah berkata padaku, “Kadang-kadang sukar utk kita menaruh kepercayaan pada seseorang yang kita sayng dan kita hormat…wang…kuasa…nama menyebabkan orang melupakan kita.Nanti dah besar hati-hati dengan orang begini” Aku terdiam ..aku dengar. Sbb ketika orang itu membuat janji dengan ayah dia berkata lain tetapi tindakan dia…bagi ku ayah dizalimi dalam keadaan dia tidak mampu utk mempertahankan kebenaran nyer…Ayah bagitau dia tak buat apa-apa tindakan sbb dia masih keluarga kita…baik buruk dia tetap keluarga..Ayah terlalu baik bagiku…ketika itu fitnah terus disebar-sebarkan kepada keluarga dan kawan2 ayah..Ayah senyap jer..bila mak sediakan makanan kadang-kadang ayah menolak..lama-lama ayah semakin kurus…

Aku menziarahi ayah tak kerap sbb ketika itu aku akan menghadapi PMR dan abgku yang sulung akan STPM…Aku dan abg nekad utk belajar bersungguh-sungguh supaya kami tidak tertindas lagi..biar kami jadi orang yang berjuang dengan kebenaran…sampai bila orang yang tahu kebenaran itu senyap sahaja…

Lama-kelamaan ayah mendapat berita orang tu meninggal dunia dan keluarga orang itu memohon maaf atas kesalahan mereka terhadap ayah…ayah bagitau benda tu mmg memberi kesan tp dia pasrah atas apa yg berlaku..

Aku dan abg mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan...hadiah buat ayah..ayah bangga sbb anak dia masuk paper..ekeke..kalau tgk kat gambar paper mcm mature jer..hahaha..lucu...pastu dpt gi kuching naik flight dgn mak..orang tak pernah naik flight..mcm2 la sebenarnyer gelihati dgn mak.mak aku ni lucu orang nyer...ayah tak nak gi .. ayah bagitau better mak temankan.lagipun kaki dia tak leh gerak...utk dpt hadiah eheh..kenangan manis..

Aku terharu melihat ayah…dulu dia rajin memboncengkan kami dengan motor kapcai nyer..ehe yang baru…tp tak lama bila ayah accident..motor tu tinggal begitu jer…ayah solat tanpa melipatkan kaki ketika sujud …nampak ayah tahan sakit ketika solat…terharu…ayah seorang yang sabar dan tidak melatah…walaupun ayah jarang bersuara tetapi ketika ayah bercakap orang akan duduk mendengar... itulah ayah…

***

Satu perkara lagi…ayah ku ini suka membaiki titi di kawasan kampungku..titi itu adalah jalan ke surau..owh kawasan rumah ku ni berdekatan dengan sungai…Aku bagitau ayah..ayah “tak yah baik sangat …orang kampong nanti mengata ayah jugak”…”biarlah” ayah menjawab..”nanti kalau air naik..acap(air bah) …bahaya..kalau ada kayu titi yang tidak ditampal”..”yerlah”..Sebenarnya, kadang-kadang aku penat tengok masyarakat tak berhati perut (ehe memang la ek)..Ayah terlalu baik…

***

ok la tu jerla...nak cerita lagi?

...tungguuuuuuuuu cerita abg dengan kopiah ehe...ker cerita ibu dan ikan 50 sen


Aishah Ababeel
25/2/2010
Baitul Hassan

5 Responses so far.

  1. ibnusarha says:

    cerita yang menarik dan memberikan ibrah yang sangat banyak...abg al fateh bile nak cite perihal masa kecik hehe asyik cite pasai petani kesayangan je heheh

  2. Alhamdulillah.. si Ababeel tu mmg suka cerita... dia tu mmg berbakat bab cerita ni... Al-Fateh nanti cerita jugalah, tapi mcm x bestlah nak cerita.... sebab al-Fateh sayang petani dia sangat.. ehehhe..

    Jazakallah.. amik ibrah tu sebagai peringatan... sebab sejarah mungkin akan berulang jika kita tak melihat sejarah lama...hehehe

  3. Anonymous says:

    Sesungguhnya sejahat-jahat (makhluk) yang melata di sisi (hukum dan ketetapan) Allah ialah orang-orang yang kafir (yang degil dengan kekufurannya) sebab mereka tidak mahu beriman. (Iaitu) orang-orang yang engkau telah mengikat perjanjian setia dengan mereka kemudian mereka mencabuli perjanjian setianya pada setiap kali sedang mereka tidak mahu memelihara dirinya (dari keaiban mencabuli perjanjian itu). (Surah al-Anfal, ayat 55-56)

  4. Anonymous says:

    Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan Rasul-Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedangkan kamu mengetahui (salahnya). (Surah al-Anfal, ayat 27)

    Tiada iman (sempurna) bagi orang yang tidak memegang amanah dan tiada agama bagi orang yang tidak dapat dipegang janjinya. (Hadis riwayat Ahmad & Dailami)

  5. ababeel says:

    jazakallah anonymous...ehe, orang ni malu-malu nak letak pengenalan..its ok...alhamdulillah...setiap apa yang kita catitkan/lafazkan menuntut hak pada kita semula...itu amanah kita...cerita ni ditulis ketika ana sedang bersedih meninggalkan ayah...sambil berkata""(rahsia) huhu...bagusla kalau dpt feel...eheh

Leave a Reply

Salam semua.. Silakan memberi komen anda di HALAQAH BORNEO (HB).. Kami ucapkan Jazakumullah atas segala komen anda.. Moga ada manfaat bersama.. Sentiasa menuju Ridha illahi dalam setiap amal kita..