Bro and Sis, Kata-Kata Semangat !!!



Salam kepada semua pembaca HB, Alhamdulillah, nikmat Allah sangat banyak pada kita semua.. moga kita semua dapat berterima kasih pada sang Pemberi Nikmat dan menjadi hamba yang bersyukur atas segala nikmatNya...

Hari ni.. byk blog ikhwah-ikhwah dari UK, US, NZ, MESIR dan JAPAN ana layari... melihat dan membaca kisah mereka berdakwah di negara orang, moga nanti mereka balik ke MALAYSIA... dengan membawa pelbagai pengalaman dan semangat yang membara untuk berdakwah di bumi sendiri dan menyatu untuk beramal Jamee di Malaysia dengan penuh rasa Harmoni...Amin..

Indahnye Dakwah Kita, beramal jamee dengan ikhlas dan dengan hati yang terbuka, saling menerima darimana pun background kita... yang UK bertemu US, yang US dan NZ bermesra dengan Mesir... tiada siapa bangga dengan background tarbiyah masing-masing... kerana tujuan dan matlamat kita semuanya adalah sama dan SATU..... dan itulah yang diajarkan dalam Tarbiyah kita... tidak merasa diri sendiri hebat...lalu melihat orang lain tak hebat... bahkan kita diajar dalam Tarbiyah untuk saling menghargai orang lain dan saling bekerjasama dengan rasa Ukhuwah dan harmoni... dan juga... kalau ada kekurangan, kitalah kena saling tolong menolong menambah yang kurang itu.... dan lagi.....kita kena terima semua sikap orang, sebab dakwah kita bukan hanya untuk orang-orang kita je, bahkan bila dakwah dah besar, mcm-mcm org ada, jadi kita kenalah terbuka menerima mereka kerana mereka juga perlukan tarbiyah, dakwahkan fleksibel dan perlu ikut manhajlah.....Ni lah yang ana dapat dari ikhwah-ikhwah yang ana jumpa di Miri, Bintulu, Kuching dan tak lupa juga Ikhwah Kitani di Brunei... hmm pengalaman berharga buat ana....

Akhi wa ukhti, Bro and Sis,
Hari ni ana nak kongsi kata-kata semangat dari masyaikh-masyaikh Dakwah KITA/KITANI.. Moga ada manfaat dan dapat tambah semangat berdakwah antum dan gerak kerja kita.. "jadilah seperti Harimau atau seperti askar-askar", bak kata UQY masa daurah ISK.



Generasi muda ialah rahsia kehidupan ummat dan sumber mata air kebangkitannya.
Sejarah
ummat ialah sejarah para tokoh yang dilahirkannya, yang memiliki aqliyah yang kuat dan ruh yang membara.

Kuat
lemahnya umat sesungguhnya diukur dari sejauhmana kemampuan rahim umat itu melahirkan tokoh–tokoh yang memenuhi syarat rijal yang sebenarnya…”

Imam Hasan Al-Banna





"Wahai saudaraku,

Apakah engkau sudah jemu berjuang???

Sekiranye engkau telah membuang senjata dari bahumu,

Maka siapakah yg akan mengubat luka-luka mereka yg terkorban,

Dan mengibarkan panji-panjinye semula…???"

As-Syahid Syed Qutb


Akh Azryn Al-Fateh
25 Feb 2010
11 Rabiul Awal 1431H
Faculty of Engineering

2 Responses so far.

  1. Ababeel says:

    Ehe..ehe...:D ehe...subhanallah sayang...rajin betul menulis..bila menulis, tulislah dari hati...maka ia sampai ke hati...jadi kena jaga hati! ahaks...

  2. Anonymous says:

    Jazakallah akh dengan kongsian nta.. Kdg2 diri ni dengki bila membaca blog antum sambil bergkongsi cerita-cerita dakwah masing-masing di uk japan nz etc etc... Kami disini terhalang untuk berbuat sebegitu atas isu hazar & sir. Hehe.. Tapi tidak apa, mujur ada blog antum untuk menyuntik semangat ke dalam diri kami :'D hebatnya ukhuwwah filah~ allahu akbar!

    akh j min bru.

Leave a Reply

Salam semua.. Silakan memberi komen anda di HALAQAH BORNEO (HB).. Kami ucapkan Jazakumullah atas segala komen anda.. Moga ada manfaat bersama.. Sentiasa menuju Ridha illahi dalam setiap amal kita..