Ayat-ayat yang membekas!


Assalamualaikum...

Sungguh kasih-sayang Allah yang merangkul kita dalam pelukan rahmatNya...kita bersatu hati untuk mengajak setiap umat berada dalam ketenangan untuk bersama-sama mengajak orang kepada islam...bahagia itu di jiwa-jiwa orang yang bertaqwa...yang hanya dapat dinilai oleh Allah Ar-rahmanurrahim..

Buat kawan-kawan HB...lamak owh sik berkelakar di sitok..ehe..Salah seorang teman baru kamek di luar negara berkongsi cerita di email. Nya bercerita ada kawannya di luar negara yang baru melafazkan syahadah ketauhidan kepada Allah... tapi kamek maok cerita tok dikongsi bersama-sama dalam HB...sebagai penghargaan KITA bersama-sama :D..

Cerita nya kedak tok....

***

btw, here is the story made short of how i became a muslimah:

hm...y do u decide dat Islam is da rite religion for u? cos it gave me what I have been searching for since longggggggg ago.when I was a christian,I tried very hard to be a strong christian so i read bible a lot to get the feeling of spiritual bond with Him.. but nothing.. so i thought I was not doing enuf..n got myself involved in church activities and became committee member for college christian youth club.. but still nothinggggg... and i really want to feel Him u know..

so one day i
read the qur'an for fun.. then each time while my friend is praying, i will read her qur'an.. and ironically, i seem to read the same sentence again and again.. so it felt pelik at first.. and my friend explained tht in quran mmg they repeat some stuff throughout as reminders .: so i continued to read and the more i read, i felt like He was talking to me . the feeling was so magical tau.. i never felt tht way.. and i fell in love with the qur'an.. n since i read bible b4, i can compare with qur'an . i liked the quran wayyyyyyy better so, lil by lil.. i felt that maybe this is IT and when i went for camps.. i joined the tazkirahs after the prayers and i enjoy it.. very bagus the feeling n kakaks were baik to me..even hadiahkan quran to me cos i slalu pinjam to read.. so, lama2, now I am a proud muslimah . tp sedih part(family dunno yet)

***

Keyakinan dalam mentauhidkan Allah tersangat penting.(Moga Allah memelihara akidah kita). Bagaimana cara kita untuk yakin..Salah satunya adalah dengan adanya ilmu..dan di sini adalah ilmu tauhid... belajar dan mengajar untuk mengesakan Allah dari sumber yang tidak meragukan kita... Salah satu sumber ilmu tauhid adalah Al-Quran.. dan itulah yang diperolehi sahabat kita dalam kisah benar di atas... Moga Allah memeliharanya... perjalanan kita masih panjang...

Wallahuallam...

------------------------
(Melayu Sarawak : Melayu Umum)
kamek : saya
kedak tok : begini /macam ni
berkelakar : bercakap/bercerita
sitok : sini




One Response so far.

  1. Alhamdulillah cerita yang sangat menarik dan bermotivasi..Kawan kitak ya belajar kat france ka? yang ikut halaqah kat sinun ka?... hmmm bestnya mereka dapat berhalaqah disana dan mengajak orang kepada Allah... semoga kawan-kawan KITA kat seluruh luar negara dapat berbuat dakwah dengan Ikhlas dan hanya kerana Allah.. megajak manusia mengenal ALLAH...

    Satu gik... Alhamdulillah KITA kat borneo tok pun dah semakin baik.. kenak?..

    Alhmadulillah halaqah kamek dan cdak mutarabbi kamek kinek tok juga belajar Ilmu Tauhid melalui Al-Quran dan fakta sains... ya adalah silibus KITA dalam Halaqah/usrah KITA...Buku ya mmg baik untuk kita discuss dalam halaqah.. Kitab Tauhid karangan Az-Zindani...

    memang berkesan... anak halaqah kamek, kinek tok semakin faham siapa pencipta dan moga mereka akan mengalami perubahan dalam diri mereka dipun bila dah tersibghah dengan ilmu Tauhid tok..

    kamek, berharap agar KITA dapat habiskan modul dan silibus untuk menambah kefahaman dan keyakinan adik-adik kita agar mereka berubah dengan sendiri melalui tarbiyah kita...

    For Ababeel.. keep going writing, coz... it makes senses...

    Syukran.. Jazakillah..

Leave a Reply

Salam semua.. Silakan memberi komen anda di HALAQAH BORNEO (HB).. Kami ucapkan Jazakumullah atas segala komen anda.. Moga ada manfaat bersama.. Sentiasa menuju Ridha illahi dalam setiap amal kita..