Beryukurlah Dengan Segala NikmatNya..

Salam akhi wa ukhti...

Rasanya dah lama tak post, Alhamdulillah kali ini ana berkesempatan menulis.. Hidup ni banyak rintangan, dan pastinya setiap rintangan yang kita lalui, akan menguji kekuatan, kesabaran dan juga keimana kita sebagai hamba Allah.. Dan Insya Allah andai kita berjaya menempuh ujian Allah dengan sukses, maka kita akan berasa sangat syukur pada Illahi.. Tapi andai kita tidak berjaya, harapnye kita dapat bersabar dan terus berusaha untuk melepasi rintangan itu dengan pelbagai cara yang syarie... kerana sifat tidak berputus asa ini adalah sifat umat islam yang beriman kepada Allah dan Rasulnya..

Akhi wa ukhti,
Terkadang kita selalu megatakan sesuatu yang kita inginkan walaupun ianya amat jauh untuk dicapai, Alhamdulillah harapnye kita optimis untuk capai impian itu.. Tapi terkadang sedihnye.. bilamana kita sangat jarang mensyukuri apa sebenarnya yang ada pada diri kita, dan kita asyik sibuk mengejar benda yang tidak pasti lagi.. Akhi, wa ukhti yakinlah Allah berfirman dalam Al-Quran bahawa jika kita mensyukuri nikmatnya pasti Allah akan tambah..

Surah Ibrahim, 14 ayat
7, "Jika kamu bersyukur maka Aku (Tuhan) akan menambah (nikmat) itu kepada kamu. Dan jika kamu engkar maka sesungguhnya seksa Aku amat pedih."

Harapnye kita sentiasa mensyukuri apa-apa saja nikmat yang Allah berikan kepada kita, dan janganlah kita lupa dan kufur dengan nikmat yang telah Allah berikan.. Kita sebagai hambanya seharusnya sentiasa menyatakan kesyukuran dengan lafaz yang memuji kepada sang pemberi Nikmat, contohnye Allamdulillah... mudahan ia menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

Akhi wa ukhti, kehidupan kita didunia memang akan ada masa kita diatas dan ada masa nye kita dibawah, maka sewajarnye akhi bila mana kita diatas kita perlu banyak bersyukur dan membantu yang dibawah, dan bilamana kita dibawah, kita juga harus bersyukur kerana masih Allah masih sayangkan kita kerana tidak disibukkan dengan urusan yang besar yang mungkin boleh melupakan kita padaNya. Jadi apa yang penting bersyukurlah dalam setiap keadaan apa sekalipun.

Allah juga berfirman dalam surah Al-Naml, Ayat 4o, "Barang siapa yang bersyukur maka hal itu untuk (kebaikan) dirinya sendiri. Dan barang siapa yang engkar maka sesungguhnya Tuhan itu Maha Kaya dan Maha Mulia."

Jadi akhi wa ukhti, marilah kita tanamkan sifat syukur dalam diri kita. Tak kisahlah dalam apa jua pekara, mungkin sekarang ni kita di beri nikmat oleh Allah dengan kita jadi Tutor, Dapat Biasiswa, Ada gaji bulan2, ada Isteri yang Solehah plus cantik heheh, ada suami yang Soleh, plus ganteng, Dapat Anak yang Comel :-), dimudahkan urusan nikah, diberikan pointer yang baik(dean list), dapat kereta baru, nikmat sihat, dapat sambung master, dapat sambung PhD, dapat kerja tetap, nikmat kuat, nikmat aqal dan pelbagai lagi nikmat.. Semuanya kita kena hadirkan rasa syukur... dan janganlah kita asyik sibuk mengejar benda dan pekara yang mungkin belum pasti milik kita, sehingga nikmat yang ada disekiling kita dilupakan....

Moga ini adalah tazkirah buat diri ana yang mungkin kurang melahirkan rasa syukur dalam setiap keadaan dan juga peringatan kepada pembaca setia Halaqah Borneo yang ana sayangi.. Moga kita sentiasa saling menasihati dengan kebenaran dan juga kesabaran...

Dikesempatan kali ini, Ana ingin memohon maaf kepada semua jika ana dan zaujah pernah melakukan kesalahan kepada antum, halalkan makan minum ana dan zaujah, maafkan jika ana dan zaujah banyak menyakitkan hati dan melukai perasaan.. Ana takut dengan dosa2 ini membuatkan ana dan zaujah dipersulitkan dalam semua hal.. Ana juga telah memaafkan antum..

Baiklah, sampai disini sahaja.. moga dapat bertemu di lain posting, ana sebenarnya sedang menunggu posting zaujah ana yang sangat menarik... mari kita nantikan.. ana pun ada juga posting yang menarik, cuma sedang diolah untuk menjadi cerpen bersiri dalam Halaqah Borneo ni... heheh doakan ye.. ana ingin bekarya... dan nak menulis....
Syukran.. wasalam...



"Syukur adalah taat seluruh badan, baik sembunyi mahupun terang-terangan serta secara lisan dan dalam hati. Secara tak langsung, ia akan mengelak dari maksiat" -Ibnu Abbas-

"Perumpamaan orang-orang mukmin dalam saling mencintai, mengasihi, dan saling menyayangi, bagaikan satu tubuh apabila ada satu bagian tubuh yang sakit maka akan menjalar kebagian tubuh yang lain sehingga turut tidak bisa tidur dan merasa demam" ( Imam Al-Bukhari di kitab Al-Adab, no 6011, dan Imam Muslim di kitab Al-Birr Wa Ash-Shilah,hadits no 2586)

2 Responses so far.

  1. prokiyai says:

    Wasalam.
    Shukran for ur supportive words.
    I've done liqa with them, 2 of them alhamdulillah. Another 2 i'll try to visit and persuade them till I cry (hehe). I've just arrived from DAPES, I should be grateful because everything is going GREAT and useful for the sake of our da'wa. Thanks akhi.

  2. to prokiyai..
    Insya Allah akhi, we are servant of Allah and we are also his Daie'.. we do this work coz we love Allah and want to longlife our prophet Muhammad SAW way... Insya Allah, we do this work as ikhlas we can, and remember jannah will be ours, if we do bcoz of Allah. Hope the new thing and knowledge from DAPES will help u to understand the movement of our Da'wa...more we do the da'wa, the more understanding we will gain akhi.. Love from ur brothers.. Akhi Azryn al-Fateh..

Leave a Reply

Salam semua.. Silakan memberi komen anda di HALAQAH BORNEO (HB).. Kami ucapkan Jazakumullah atas segala komen anda.. Moga ada manfaat bersama.. Sentiasa menuju Ridha illahi dalam setiap amal kita..